EPOPA - EN MODERN FORM AV BISTÅND
Sedan början av 1960-talet har det varit en växande marknad för produkter producerade på ett hållbart sätt och utan användning av kemiska bekämpningsmedel i Europa, Japan och USA. Den ekologiska marknaden har växt från 13 miljarder US$ år 1998 till 25 miljarder US$ år 2005. Detta tack vare att konsumenter i västvärlden har börjat bry sig mer om miljön. Många är villiga att betala mer för ekologiska produkter. Sakta men säkert har också myndigheter och biståndsorgan sett vad det ekologiska jordbruket kan tillföra miljön, hälsan, den biologiska mångfalden och matsäkerheten.
Detta sammantaget skapde en stor möjlighet för afrikanska länder att hitta en värdefull marknad för export. Därför grundades EPOPA (Export Promotion of Organic Products from Africa) av SIDA 1997.
De två första faserna av EPOPA-programmet (1997-2001 och 2002-2004) visade sig vara framgångsrika. Under 2004 deltog mer än 29 000 småbönder. Det är uppmuntrande att se att de första två projekten som startades av EPOPA, och som involverar ytterligare 30 000 bönder, är självgående ekologiska verksamheter än idag.
Bönderna får mellan 15 och 40 procent mer betalt för sina produkter. Många bönder ser en markant ökning av produktiviteten tack vare att de sköter odlingarna bättre. De odlar även sin egen mat ekologiskt.
Bönderna uppskattar den extra uppmärksamhet de fått från rådgivarna, och det leder oftast till att de bryr sig mer om sitt jordbruk.
De höga priserna beror inte enbart på den ekologiska certifieringen utan också på bättre produktkvalitet och i vissa fall även på mer direkta handelsstrukturer. I ett projekt är exportörens kaffe även certifierat av Fair Trade. Dessa tre aspekter tillsammans resulterar i att böndernas inkomster ökar med 50 till 100 procent.
En intressant effekt av projekten är att högre priser för ekologiska produkter leder till en uppåtgående trend i priset för icke ekologiska produkter. De vanliga mellanhänderna måste följa det bättre priset i sina upphandlingar. Det har också hänt att de ger premium för produktkvalitet. |